donderdag 3 november 2011

terug!

eindelijk vakantie en eventjes tijd vrijgemaakt om te bloggen! (ik heb verschrikkelijk veel last van heelverdoorgedreven uitstelgedrag *ik doe het later zeker* en een acuut tijdsgebrek of een te drukke agenda... gelukkig dat de collega's enkele stokken 8r de deur hebben om de motivatie extern te verhogen *is het niet Evelien! :)* )

dinsdagavond gestart en gisterenavond (donderdagavond) geboren: een nieuwe (winter?)rok gemaakt uit tricotstof. het stofje heb ik vanuit mijn 'oude ouderlijke thuis kamer' geplukt (het gelukkige neveneffect van in het onderwijs te werken, iedereen wil je helpen met het verzamelen van materiaal waardoor ik nu beschik over een redelijk uitgebreide voorraadkast :) ), het patroon en de stappen heb ik afgekeken van volgende site: 
 (deze site kreeg ik van een vriendin die ondertussen (ook) gebeten is van het naaivirus *dank u ilse!* en heel enthousiast vertelde over haar nieuwste rok, waardoor het enthousiasme onherroepelijk werd overgenomen). de uitleg van elisanne is eigenlijk niet zo moeilijk te volgen en de rok zelf vraagt een minimum aan werk en tijd. 

volgende aanpassingen waren noodzakelijk *bij mijn werk weliswaar*:
- de rok was oorspronkelijk te groot maar ik heb er enkele vouwen in gemaakt bij de zijnaden waardoor hij nog mooier valt (een gelukkig toeval dus die de rok net dat ietsje specialer en frivoler maakt)
- de tailleband heb ik 2 keer gemaakt - 1 keer volledig fout zelf na 3 keer de uitleg te lezen, en 2 keer te laten bezinken met een glas wijn (daar zat de fout dus waarschijnlijk ook!). de tricotstof heeft de neiging om uit zichzelf wat te gaan rekken (of toch die van mij) en de rok dus in zijn geheel slapjes bleef zitten waardoor het afzakgevaar gevaarlijk reëel bleef. vandaar dat ik na een n8je slapen beslist heb om de tailleband te voorzien van een rekker om gênante situaties te voorkomen en dus ook de tailleband te herbeginnen.
- de rekker erin stoppen verliep ook niet zonder enige problemen: het rechte naaien zit ook nog niet volledig snor waardoor het op sommige plaatsen wel heel nipt wordt voor de rekker (nu ja positief: dan kan hij ook niet draaien in de was en in het dragen zelf!). en mijn zus heeft de rok tussendoor eens gepast *terwijl de rekker er nog maar halfstok in zat* waardoor de rekker een stuk terug geschoten is en er een nieuwe induwwerkperiode zich aandrong (dank u Laurence! * een werkje die ik blijkbaar nog niet onder de knie heb en alleen maar pijnlijke vingers aan overgehouden heb en irritante opmerkingen als: 'wat zitte gij de hele tijd aan de stof te pulken' opbrachten want time-management gewijs was ik woensdagmiddag de hele tijd vergezeld door mijn nieuwste aanwinst waardoor ik te pas en te onpas aan een rekker aan het trekken was die ik zelf niet kon zien). 
- de rok zelf heb ik afgeboord met biaisislint gekocht in de Veritas (na lang twijfelen tussen rood en blauw lint...). ook niet altijd even eenvoudig om vast te naaien (heb opnieuw moeten herbeginnen... waardoor de aanpassingsskills echt volledig onder de knie zitten) en de steekspanning moet verzet worden wanneer je de afwerking  begint (resultaat vanbinnen rare steken tot het moment waarop ik het doorhad dat de spanning niet je dat is en de laatste 5 cm zijn dus ok, maar who cares t zit dan ook wel VANBINNEN!).

desalniettemin is dit het resultaat geworden (niet van te dichtbij bekijken is de boodschap maar wie doet dat dan ook een rok van dichtbij bekijken? juist ja niemand, tenzij iemand die er wat van kent en laat dat nu net niet de bedoeling zijn):


missie voor deze namiddag wordt dan ook onmiddellijk: kousen vinden die bij de rok matchen, en eventueel ook nog schoenen, een t-shirt, een trui, een sjaal, ... :) want zover gaan mijn naai-ambities nu eigenlijk ook niet :) 

blij leven en welzijn tot de volgende creatieve uitspatting die zijn weg naar de blogwereld vindt!

3 opmerkingen:

  1. Ik kan inderdaad HEEL HEEL overtuigend zijn....tot dreigends toe :-) maar remember het is uit liefde hé annabelle :-)

    Heel leuk gemaakt! Met baisélint enal, ik sta zover nog niet! Goed bezig collega!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig rokje! Heel leuk model en stofje!

    BeantwoordenVerwijderen